U smislu Plana raspodele postoje sledeće vrste muzike: popularna, džez i umetnička.
Delom umetničke muzike, kao dѐlu visoke kulture, odnosno vrste muzike u smislu ovog Plana raspodele, smatra se muzičko delo koje ispunjava sledeće kriterijume:
− oblikovano je na način koji se oslanja na neko specifično, kreativno korišćenje formi, načina strukturisanja materijala, kompozicionih postupaka i tehnika, razvijanih u okviru evolucije (evropskog) profesionalnog muzičkog stvaralaštva, i
− ispunjava akademske profesionalne standarde u pogledu oblikovanja materijala i forme dela, razvijenosti muzičkih parametara i ostvarenosti njihovog sadejstva, u odnosu na način korišćenja medija i na adekvatnost notnog zapisa.
Delom džez muzike, kao vrste muzike u smislu ovog Plana raspodele, smatra se muzičko delo koje ispunjava sledeće kriterijume:
− oblikovano je na način koji se oslanja na evoluciju vrste muzike proizašle iz potpuno ili delimično improvizovane folklorne muzike Afroamerikanaca, u kojoj se elementi evropske harmonije i evropsko‐afričke melodike stapaju sa afričkom ritmikom i intonacijom, i
− koristi formu improvizacije, melodijski, harmonski i ritmički sadržaj, izraz i instrumentarij karakterističan za pojedine stilove džez muzike.
Dela koja nisu umetnička i džez, svrstavaju se u kategoriju popularne muzike.
Svakom evidentiranom muzičkom delu dodeljuje se početni 1 (jedan) poen, s tim što se konačan broj poena dela dobija primenom sledećih kriterijuma:
vrsta muzike: početni poen dela, u zavisnosti od vrste muzike, množi se odgovarajućim koeficijentom, i to:
• 1,00 za dela popularne muzike;
• 3,00 za dela džez muzike;
• 4,00 za dela umetničke muzike ;
izvođački sastav: dobijeni broj poena dela množi se odgovarajućim koeficijentom u zavisnosti od izvođačkog sastava, i to:
šifra | koeficijent | opis |
popularna muzika |
1 | 0,50 | Delo za neutvrđeni izvođački sastav |
2 | 1,00 | Delo u izvođenju od najmanje jednog instrumentaliste (vokalne linije). |
džez muzika |
1 | 1,00 | Delo za ansambl do 11 instrumenata, sa vokalnim delom ili bez njega |
2 | 1,50 | Delo za ansambl od najmanje 12 instrumenata, sa vokalnim delom ili bez njega |
umetnička muzika |
1 | 1,00 | Delo za ansambl do 5 instrumenata, sa vokalnim delom ili bez njega, odnosno instrument i hor, za vokalne soliste, odnosno hor |
2 | 1,50 | Delo za ansambl od najmanje šest instrumenata, sa vokalnim delom ili bez njega, za gudački i kamerni orkestar, sa vokalnim delom ili bez njega, za vokalni sastav od najmanje šest solista, odnosno horove iznad petoglasnog, delo elektroakustičke muzike |
3 | 2,00 | Delo za simfonijski orkestar sa vokalnim delom (odnosno horom) ili bez njega ili veliki duvački orkestar. |
*Elektronski muzički instrument (sintisajzer, sempler, plug in kompjuterskog programa i slično) tretira se kao i akustički, odnosno kao jedan instrument.
– Složenost dela: s obzirom na složenost evidentiranog muzičkog dela, dobijeni broj poena dela koje, u okviru vrste, žanra ili pravca kojem pripada, ima složenu formu, fakturu, harmonski sadržaj i razvijenost većeg broja samostalno vođenih deonica, ili najmanje dve od navedenih karakteristika, množi se koeficijentom 1,50.
Primena navedenog koeficijenta realizuje se samo po zahtevu autora dela. O zahtevu autora odlučuje Savet autora, u roku od 60 radnih dana od dana podnošenja zahteva sa odgovarajućom dokumentacijom. Odluka Saveta autora je konačna.
– Upotreba dela:
a) S obzirom na period korišćenja, evidentiranom muzičkom delu koje se emituje
• 10 godina nakon nastanka, dobijeni broj poena množi se koeficijentom 1,30,
• 20 godina nakon nastanka, dobijeni broj poena množi se koeficijentom 1,60,
• 30 godina nakon nastanka, dobijeni broj poena množi se koeficijentom 1,90.
Kao trenutak nastanka dela uzima se datum prijave dela Sokoju, odnosno prvo evidentirano korišćenje u Sokoju ukoliko je ranije u vremenu;
b) S obzirom na način upotrebe dela i stepen zastupljenosti muzike u delu, bez obzira na vrstu muzike, izvođački sastav i datum nastanka, muzičko delo koje se upotrebljava ili koristi kao:
• avizo muzika odnosno upotreba muzičkih motiva za najavu i/ili odjavu programa ili emisije (vesti, reportaže, drame i slično), za razdvajanje delova iste emisije (zvučne zavese, džinglovi ili muzički efekti u reklamama) ili više različitih emisija, dobija poen 0,20.
• kulisna muzika odnosno upotreba muzičkih dela ili njihovih fragmenata kao kulisne muzike u govornim emisijama (vesti, reportaže, poezija, proza) dobija poen 0,10, dok upotreba u svojstvu prateće muzike u emisijama iz drugih umetničkih žanrova (drama, TV serija, film emitovan na televiziji, animirani i dokumentarni film) dobija poen 0,20.
v) S obzirom na način upotrebe i stepen zastupljenosti muzike:
• muzičkom delu koje se pretežno improvizuje na osnovu uputstava iz partiture odnosno zapisa, početni poen za umetničku muziku se, bez obzira na izvođački sastav, množi koeficijentom 0,60;
• radiofonskom delu, višemedijskom delu koje sadrži muzički sloj i muzičkom teatru, početni poen za umetničku muziku se, bez obzira na izvođački sastav, množi koeficijentom 0,75.
Igrana muzika u audio-vizuelnom delu, u skladu sa odredbom 6.3.2, poentira se kao samostalno muzičko delo osnovnim poenom odgovarajuće vrste muzike.
Ako se kulisna muzika u AV delima ističe kvalitetom i složenošću, Savet autora može, na zahtev autora uz dostavljanje partiture i snimka, odlučiti da se ista poentira sa 0,70 poena.
Ako se avizo muzika ističe kvalitetom i složenošću, Savet autora može, na zahtev autora uz dostavljanje partiture i snimka, odlučiti da se ista poentira sa 0,80 poena.
Sva evidentirana muzička dela poentiraju se po pravilima iz ovog Plana raspodele i tako određen broj poena dela čini sastavni deo dokumentacije dela, kao kategorizacija dela.